tisdag 19 augusti 2014

Att bygga en scenografi. Slutarbete.

Till alla er som frågat vad det är jag gjort sista tiden i skolan och inte riktigt har förstått mitt svar. Här är väldigt förenklad beskrivning av mitt slutarbete. Målet var att med otroligt låg budget (2500kr) och på väldigt liten yta (halva studion i skolan) bygga upp en miljö som kunde likna en stor våning. Jag skulle endast använda mig av olika nyanser av blått samt olika nyanser av grönt.
Jag började med att skissa på en planlösning sedan gjorde jag denna modell i Sketchup, Bilden ovan visar hur jag tänkt att jag skulle flytta väggar för att spara material.

Den första och största inspirationen tog jag bland annat från det här spelet som heter "thomas was alone": Jag gillade berättandet och färgkombinationerna. flera nyanser av samma färg och en röd karaktär.

Jag printscreenade bilder från Sketchup: Sedan la jag ljus och färg för att få fram någon slags stämningsbild så jag kunde förklara vad jag var ute efter.

hur jag ville att ljuset i trapphuset skulle tändas och en siluett skulle synas.


Hur jag tänkte mig köket.


När det var dags att bygga hade jag gjort ritningar och vi använde oss framför allt av spillmaterial för att få ihop det. 




jag blandade färg och målade.

Alla blåa färger bröt jag från den här blå färgen som blivit över från ett tidigare projekt. 
köket växte fram, kaklet är plast som jag skurit ut.
Jag 
jag fejkade en öppenspis av bråte från containern i snickeriet. 
Jag målade golvet med hjälp av en schablon (skumgummi fäst på pinne). 

Jag sågade ut "kakelplattor" av överbliven plast. 
Byggde en kakelugn (fick hjälp av Nina med konstruktionen). Limmade på plastkaklet.

Försökte tillverka en död, platt fågel av en nylonstrumpa och lite fjädrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar